Festiwal trwał będzie do końca grudnia, a zacznie się 3 października - spektaklem Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie - Teatru ZAR. Ten właśnie Spektakl nagrodzono w Edynburgu statuetką - Herald Angel i nagrodą - Total Theatre. Zaprezentowany będzie w namiocie ustawionym na placu przed Kościołem św. Elżbiety (Rynek). Powtórzony zostanie jeszcze dwukrotnie, 4 i 5 X 2012. Zdarzenia festiwalowe odbywać będą się zarówno w Rynku jak i w Studio Na Grobli.
Spektakle reżyserów z Grecji, Danii, Łotwy i Polski, seminaria teatralne z udziałem polskich i zagranicznych gości, pokazy filmów, spotkania z reżyserami, warsztaty, wystawy i koncerty - tego mogą spodziewać się widzowie w ramach cyklu "Masters in Residence".
Na dzisiejszej konferencji prasowej dyrektor Instytutu Jarosław Fret powiedział:
W trakcie festiwalu, który można również nazwać sezonem teatralnym, będą pokazywane prace, które powstały w IG, bądź których Instytut był współproducentem.
Jednym z wydarzeń będzie premiera spektaklu - Mauser - w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa opartego na tekście H, Mullera. Prace nad polską wersją spektaklu trwają w IG już od 2010. Spektaklom towarzyszyć będzie publikacja książki - W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Muellera.
Wybieram się 13 października (sobota) o godz. 20 do Studia Na Grobli - spróbuję opisać wrażenia. Dlatego również, że we Wrocławiu ta praca, w ramach Mester in Residence, miała charakter nie tylko ściśle teatralny, miała charakter także edukacyjny. Z wywiadu z TT "współpracując z różnymi instytucjami kulturalnymi na świecie zadaję sobie pytanie; w jakim stopniu zagubiliśmy podstawowe wartości, które wiążą się z edukacją teatralną (...) Praca we Wrocławiu dała możliwość zatrzymania się i spojrzenia na podstawy pracy teatralnej, czyli na aktora (...) Jeżeli chcemy spojrzeć w przyszłość musimy przebić się przez współczesność, mając świadomość korzeni i tradycji z przeszłości.
"Mauser" powtórzony zostanie 12, 14, 18, 19 i 20 X ,w tym samym miejscu. Spektakle zaprezentują także:
Odin Teatret Eugenia Barby Chroniczne Życie (26, 27, 28 i 29 X),
Compagnia Sineglossa Remember Me (29 i 30 X - 6 spektakli),
kolejno Herezja [Czarna] Wiedza (2 i 3 XI),
Daisuke Yoshimoto Kiokatabira ciała (7 i 8 XII),
Kei Ishikawa Beyer (9 XII),
Ritsuko Takahashi Stuletni zegar (9 XII),
Alvis Hermanis z Teatrem Nowym z Rygi Miłość po Łotewsku. (15 i 16 XII)
Otwarte zajęcia laboratoryjne poprowadzi Anatolij Wasiljew. Pirandello. Szczepienie. Technika etiudy. Teatr ZAR, natomiast, zaprezentuje serię spotkań i warsztatów - Moja milcząca siostro poświęconych dziedzictwu muzycznemu Ormian, z cyklu VoicEncounters.
Nie zabraknie seminariów. Ludwik Flaszen - proponuje seminaria poświęcone europejskim mitom teatralnym. Towarzyszyć mu będą wybitni profesorowie i myśliciele; Krzysztof Czyżewski, prof. Dariusz Kosiński czy prof. Grzegorz Niziołek.
Nie może zabraknąć Kina Teatralnego. Kino Mistrzów - to 10 projekcji ukazujących dorobek reżyserów współpracujących z IG. Będą zarówno (często nieznane) rejestracje filmowe wcześniejszych przedstawień mistrzów jak i filmy dokumentalne.
Tu przypomnę jedno z najważniejszych wydarzeń pierwszej edycji Festiwalu w obiektywie Francesco Galli. Wrocław, czerwiec 2009, Opera we Wrocławiu - spotkanie z aktorami Piny Bausch.
Niezwykle bogaty i ciekawy program. Chciałabym kiedyś wziąć udział w takim festiwalu, może jeśli nie w tym roku to w przyszłym? Trzy przedstawienia z Japonii, ciekawa ich jestem bardzo, a przede wszystkim ich związków z IG, bo przecież, jak piszesz, wszystkie przedstawienia powstały albo zostały współtworzone w ramach Instytutu. Jak wygląda to przenikanie się tak odległych teatralnie kultur? I ciekawam bardzo Twojej recenzji z przedstawienia Terzopoulosa...sądząc po zdjęciu, zapowiada się interesująco...Ludwika Flaszena widziałam ostatnio na spotkaniu z Olgą Tokarczuk...
OdpowiedzUsuńholly, nie jest to coroczny festiwal, przynajmniej dotąd.
OdpowiedzUsuńWięc lepiej może w tym roku ? :-)
Twórcy z Japonii współpracują z IG na wiele sposobów od lat '90. Daisuke Yoshimoto np. w '97 pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butoh, w 2004 z ZAR - w ramach projektu "Ewangelie dzieciństwa' tańczył spektakl "Łazarz".
Przenikanie kultur? Tadashi Shuzuki, którego książkę "Czym jest Teatr" - IG wydał w marcu br. zwany jest "Japońskim - Grotowskim". W poprzedniej edycji ŚMP prezentował 'Elektrę'...
Kei Ishikawa (ur.'86)i Ritsuko Takahashi - to uczennice i współpracownice D.Y.,prezentacje ich projektów są dostępne również na YouTube, polecam.
Ludwik F. jest w naprawdę znakomitej formie, nie sądzisz? spotkania z nim we Wro z pewnością będą inspirujące.
Jestem bardzo ciekawa 'Maouzera'. Zainspirowany jest Brechtem ale i estetyką japońskiego dramatu No, tak to się 'przenika'. Zobaczę co w spektaklu znajdę dla siebie i czy podołam 'opisowi'. Pozdrawiam
Wszystkie tytuły brzmią szalenie obiecująco i na pewno wszystkie warto przeżyć. Estetyka butoh i No są mi bliskie, więc Japończyków, których prawdziwy nalot w tej edycji, z pewnością bym nie opuściła. Tylko pytam się dramatycznie, dlaczego ten festiwal o pięknej nazwie zaczyna się w październiku, a nie w styczniu??
OdpowiedzUsuńbee, powodów do pytań dramatycznych znajdzie się więcej.
OdpowiedzUsuńIlość i jakość ofert festiwalowych we Wro w październiku, jest obezwładniająca. Wgryzałam się w nie z żalem (bo życie za krótkie) ze 2 godziny. Dziś 'kino mistrzów'- Pochwała Teatru i ZAR. Wrócę koło północy. A w styczniu też się 'coś' znajdzie :)