środa, 12 czerwca 2013

Zygmunt i Giovanni. Maj 1997 we Wrocławiu

Dziś o dwóch stażach prowadzonych przez zaprzyjaźnionych mistrzów.
Do równolegle trwającej pracy zaproszony został Giovanni Palmulli, wielokrotnie tu przeze mnie serdecznie wspominany najpierw stażysta, później już przyjaciel i współpracownik Zygmunta. 

Założyciel i dyrektor artystyczny  Strefaculture, 
Scuola Popolare di Musica i   VINCOLI SONORI FESTIVAL .
Aktor, reżyser, multiinstrumentalista 
Gianni:  6, 7, 8 i 9 maja 18.00-21.00, 
10 maja 15.00-18.00

Taki projekt to naprawdę spore wyzwanie na ówczesne możliwości Ośrodka Grotowskiego (1990-2006). Może to z tego faktu wynikają niejasności? Choćby taka; na stronie IG w dziale Archiwum programów staże odnotowano w terminie 1 - 6 maja, a w dokumentach którymi dysponuję widnieje data 6 - 10 maja.

Oprócz 2 staży, 'dodatkiem organizacyjnym' do tych kilku dni majowych był spektakl.
10 maja o godz. 20 wystąpił Teatr OX Ang Gey Pin (Singapur) z dwoma przedstawieniami: Drumming Songs i Sing-a-Drum. 

Przy okazji, Ang Gey Pin współzałożycielka i dyrektor artystyczna Teatru, prowadziła badania nad starożytnymi tekstami chińskimi, tradycyjnymi pieśniami, grą na instrumentach perkusyjnych i tai chi. Nawiązała niebawem po spektaklu,  jako główna aktorka, współpracę z Workcenter of J. Grotowski i T. Richards. Do dziś występuje i uczy w wielu krajach.  http://sourcingwithin.org/  

Prawdę mówiąc, w opowieści o ówczesnych stażystach precyzyjny termin stażu nie ma większego znaczenia. Ważniejszym jest, czy z plątaniny odręcznie, pośpieszne sporządzanych kart i karteluszek, ze skreśleń i dopisków wyłowiłam właściwe nazwiska i przysposobiłam je właściwie obu prowadzącym. Jeśli zawodzę, mogę tylko przesłać przepraszający uśmiech :) 

Z Gianni Palmulli pracowało 13 osób. Z Wrocławia: Irena Lipińska, Krystian Wieczorek, Tatiana Drzycimska, Jowita Nowicka, Anna Krotoska i Alicja Stępień. Z Poznania: Bogna Woźniak i Janusz Stolarski. A także: Jadwiga Łopatka, Tarnów, Katarzyna Szczerbowska, Warszawa, Elwira Markowska, Pleszew, Sambor Czarnota, Częstochowa i Anna Zdziarska z Warszawy.

Zajęcia z Zygmuntem Molikiem odbywały się we wcześniejszych godzinach. 6, 7 i 8.05 13.00-16.00, 9.05  14.00-17.00,  10.05  11.00-14.00. Stażystów było 15. Była  i lista rezerwowa, której da Bóg, z listą uczestników, historiae veritate ani z żadną inną prawdą nie pogmatwałam niechcący.

Z a t e m:

Ewa Głowacka (Fierek)  29 letnia absolwentka Akademii Muzycznej, z Poznania; logopeda, ucząca impostacji w Akademii Sztuk Wizualnych, pracująca w Teatrze Nowym.  Cel: poszerzenie zakresu wiadomości i umiejętności. Obecnie pracuje jako trener emisji głosu, uczy walczyć ze stresem, współtworzy zespół muzyczny CoSieDżess. Wykładowca wrocławskiej PWST, konsultant muzyczny Teatru Capitol, współpracuje z Centrum Kultury "Zamek" w Poznaniu.

Kamila Klamut (Pawlik) 25 l. kulturoznawca, współpracująca już wówczas z Ośrodkiem i Teatrem "Tragon". Cel: usiłuję śpiewać, chcę jak najwięcej wiedzieć o sposobach wydobywania dźwięków. Dziś czołowa aktorka Teatru ZAR, autorka poniższej pracy naukowej, z talentem fotografuje.

Praktykowanie kultury. O wyprawianiu się Teatru ZAR 

        
Anna Tomaszewska  21 l.  studentka filologii klasycznej we Wrocławiu. Była rok w PWST, pracowała nad pieśniami bułgarskimi. Cel: konieczność i potrzeba organiczna, psychiczna, zawodowa. By głos stał się formą wyrazu. Z-ca dyrektora w Regionalnym Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze.

Michał Jezierski  25 l.  kulturoznawca, aktor (PWST Wrocław), Teatr Te-O-Ka. Cel: problemy ze śpiewem, szczególnie harmonicznym, z operowaniem głosem na scenie. Nadal związany z "Teoka"; w spektaklu "Opat" asystent reżysera.

Dawid Zysnarski 21 l. student z Wrocławia. Cel: potrzeba pracy nad rozwojem współistnienia ciała i głosu. Podjął pracę w Ośrodku Grotowskiego w charakterze bibliotekarza, archiwisty, współtworzył kino teatralne. Został aktorem w Teatrze Pieśń Kozła (Dytyramb), fotografuje, recenzuje. Aktywnie działa w sieci; zamieszcza filmy, mistrz twittera. "Szaleje tak" z Hamburga.

Dorota Matusiak 38 l.  pedagog, logopeda, instrukturka teatru amatorskiego w Zduńskiej Woli. Cel: nie czuję swobody w operowaniu głosem. Nadal pracuje jako instruktor teatralny - w Wydz. Promocji Kultury w Starostwie Powiatowym.

Dominika Sośnicka 26 l.  studentka z Wrocławia. Cel: potrzeba pracy nad ciałem i głosem. Kostiumolog i aktorka w Teatrze Pieśń Kozła. Obecnie Muzeum Współczesne we Wrocławiu, gł. inwentaryzatorka.

Małgorzata Adamiec 22 l.  studentka PWST Wrocław. Cel: potrzeba wewnętrzna. Obecnie "Małe coś", prywatny, kameralny teatr lalkowy dla dorosłych i dla dzieci; scena wędrująca.   
Magdalena Cury 26 l.  studentka PWST Wrocław. Cel: praca nad techniką wokalną, od innej strony. Od 1998 w Teatrze Muzycznym Capitol, wzięta aktorka filmowa i TV. 

Małgorzata Walczak  24 l.  studentka z Warszawy, absolwentka Studium Aktorskiego. Cel: problemy z głosem i oddechem. 

Sarah Toogood, aktorka z Londynu. W 08.2011, wraz z S.Tom, prezentowała Bette&Joan, the final Curtain - na Festiwalu Fringe w Edynburgu. 

Po raz kolejny na staż "Głos i ciało" zgłosiła się grupka na co dzień współpracujących osób. Tym razem - 4 panie z Gdańska, członkinie Studenckiej Grupy Teatralnej Plenipotenci J. Tadeusza. Okazuje się, że w 1995 r., młodzi ludzie ze środowiska akademickiego, współpracując z Zakonem Ojców Dominikanów utworzyli Stowarzyszenie - mające na celu propagowanie wartości chrześcijańskich poprzez sztukę, i ewangelizowanie przez kulturę. Wszechstronność ich praktycznych i teoretycznych umiejętności powoduje, że Stowarzyszenie wciąż funkcjonuje, organizując np. Ogólnopolskie Festiwale Teatrów i Kabaretów. Program ich działań kulturowych jest niebywale urozmaicony. Mają także szkołę twórczości.

Agnieszka (Bacławska ?) Kornacka 27 l.  studentka. Cel: pogłębienie warsztatu.  Obecnie jest Skarbnikiem w Stowarzyszeniu.

Emilia Leszkowicz, oceanograf.  Cel: trudności z głosem na scenie. Obecnie Prezes Stowarzyszenia, dr na wydz. biologii (oceanografia biologiczna Uniwersytetu Gdańskiego).

Małgorzata Gajewska  20 l.  wówczas studentka. Cel: problemy z emisją głosu.

Rita Łukowska 26 l. psycholog. Od 7 lat prowadziła Grupę, reżyserowała, pisała teksty i występowała. Cel: przeszkadzał jej brak umiejętności właściwego korzystania z głosu, intensywnie szukała rozwiązania problemów i oceny ew. defektów. Obecnie psycholog, psychoterapeuta i arteterapeuta, związana ze wspomnianą szkołą twórczości. Życiorys ma nietuzinkowy, a przy tym, jak wynika z załączonego zdjęcia, nie tylko urodziwa bo, przede wszystkim, urocza i ciepła  http://www.ritapsycholog.home.pl/Main4/Opsychoterapeucie/O_psychoterapeucie/_.html 

Przyglądając się dalszym losom osób, które poznały Głos i Ciało, praktykowały używając Alfabetu Molika, nie mogę nie wierzyć, że mógłby to być jedynie przypadek, skoro, życie większości z nich tak pomyślnie i twórczo się rozwinęło. 
Nie twierdzę, że każda z nich zachowała, i w ciele i w sercu, każdy dzień pracy na stażu, że pamięta to wszystko, czy jednoznacznie kojarzy dyskontując przez lata namacalne korzyści. Bo wiem, dla części tamtych stażystów był to jedynie krótki epizod w życiu. 
Lecz cóż, choćby nawet zdawało się komu, że swój staż ledwie zapamiętał, na życie patrzy zupełnie innymi już oczami. Zmienił się, nie tylko dlatego, że upływ czasu nas wszystkich zwyczajnie, i po prostu, zmienia.    

1 komentarz:

  1. Z korespondencji, którą przesłał mi Gianni (...)I remember when in 1997 I was in Wroclaw for the workshop.
    It was a very important experience for me, not only on professional side, but above all because I spent a week in very good company with Zygmunt.
    And now for me it is an honour to appear on your blog with him.
    In 1997 it was also the first time when I meet you... I remember we had dinner together sometimes (...)
    Giovanni Palmulli na Facebook'u https://www.facebook.com/giovanni.palmulli.1?ref=ts&fref=ts

    OdpowiedzUsuń