poniedziałek, 25 lipca 2011

Mackbeth w Toronto, Bobo i Gabor

O realizacja Makbeta w Toronto wspominałam już, publikując krótką relację uczestnika przedsięwzięcia Diarmida Johna McLauchalana, który kreował rolę Lenoxa - 24.03.2011.
Reżyserowany przez Zygmunta, w Toronto, "Mackbeth" powstawał w I/II 1985 r. Gabor także brał w nim udział. Zachował w domu afisz ze spektaklu, niedawno przesłał, zeskanowany. Ciekawy, prawda?
Teraz czekam na przesyłkę listową, Poczekam trochę, poczta w Kanadzie strajkuje. Czekam z tym większą ciekawością że, na dodatek, w przesyłce mają być ...niespodzianki.
Dziś piszę o aktorze, pisarzu, reżyserze i dyrektorze Teatru
                    Gaborze Zsigoviscsu.
Ponieważ z wielką estymą wspomina czasy pracy z Zygmuntem powiadomiłam go o zamieszczeniu na stronie Performera 2./ grotowskie.net video - z zapisem spotkania Z.M. z aktorami Anatolija Wasiliewa. Niezwykle go to poruszyło. W rewanżu poinformował; ma w salonie oryginalny afisz "Apocalypsis cum Figuris" w drugiej (jak sądzi) obsadzie. A, że  ma sentyment do poloniców sfotografował również plakat "Zabawy" Sławomira Mrożka - którą reżyserował.

Skarby owe sfotografował jako "tło" dla swojej kochanej Bobo, pracującej przy komputerze. Bobo to niezwykle ceniona i popularna w Kanadzie aktorka, lecz także pisarka i dyrektorka teatru.

Gabor pisze do mnie jako Gabriel Ghone. Wyraźnie zżył się z tym alter ego, większość korespondencji podpisuje: Gabriel. Czasem udaje mu się bez trudu mnie zmylić. Odpowiadając na obszerną (bywa) korespondencję, zastanawiam się; nie pomyliłam osób i detali?

Z Mackbeth'em w Toronto wiąże się historia (o której Z. wspomina także w cyt. powyżej video). Nie przyzwyczajony do przeprowadzania castingów reżyser M., by wyłonić obsadę, przesłuchiwał dziesiątki aktorów. Lecz mimo to, wybrany do roli tytułowej aktor, z emocji, głosowo wyłączył się zupełnie na premierze. Później było już tylko lepiej, fachowa prasa aprobowała i chwaliła realizację - lecz, jak wiadomo, w Ameryce, w Kanadzie liczy się premiera. Recenzje nie były więc zachwycone. Usłyszano o nich, i zapamiętano, nawet w Moskwie.

Proszony o kilka słów o sobie Gabor skierował mnie stronę swojego Teatru. Zainteresowanych odsyłam więc - zgodnie z jego sugestią do:  http://qart.oneira.com/
Jednym z ostatnich głośnych przedsięwzięć Gabora jest udział w remake filmu sf.
1975 - Rollerball, gdzie zagrał u boku Chrisa Kleina i Jeana Reno. Kreował Hercena.

Z dokonaniami  Bobo Vian  można zapoznać się tu:  http://www.zoomerang.ca/bobov/

2 komentarze:

  1. A ja trochę nie na temat, ale co tak tak pusto ostatnio, Ewo? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też zaglądam nałogowo i refleksje mam podobne. Widać kraj nad Wisłą tak nastraja. Ale u mnie już ok. Teraz przyjmuję 'komisje skrutacyjne'. A listu od Gabriela na ma, poczta w Kanadzie strajkuje 4 tygodnie. Coś wymyślę, jak obiecasz to samo.

    OdpowiedzUsuń