piątek, 30 listopada 2012

"Głos i ciało" = 12 - 18.06.1995 = Wrocław

Nim opowiem o uczestnikach czerwcowego wrocławskiego warsztatu chciałabym zachęcić - do zapoznania się z zapisem spotkania po-warsztatowego w Pergsunn: Jak przekazywana jest tradycja. O mojej pracy z J. Grotowskim.
http://www.grotowski.net/performer/performer-2/jak-przekazywana-jest-tradycja-o-mojej-pracy-z-jerzym-grotowskim.
Miejscem, w którym wszystko się odbywało, a gdzie Molik wracał by pomagać jeszcze kilkakrotnie-był Grenland Friteater  http://grenlandfriteater.com/foto/ 

Staż, o którym dziś piszę, odbył się tuż po powrocie Molika z Ludwigsburga (3-11.06, Tanz-Theaterwerkstatt) gdzie zdążył już być po powrocie z Pergsunn, w Norwegii, nim ponownie wrócił do Wrocławia. Tak właśnie, nazbyt często, wygląda życie artysty (gdyby ktokolwiek, nie zdając sobie z tego sprawy, marzył... o tym właśnie zawodzie).

Jak w poprzednich opowieściach, o uczestnikach staży, staram się przybliżyć wybrane, autorsko, wydarzenia roku którego opowieść dotyczy. Aliści, który by to rok miłościwie wówczas nie panował, co by się wokół nie wydarzało, ciekawość zasad metody oraz wiara w możliwości tego specyficznego szkolenia ściągały do miejsca stażu gremia zainteresowanych.
A oto to, co wydało mi się znaczące, w 1995, wśród wydarzeń krajowych:
-  w skali roku (maj-maj) ceny wzrosły o 22 %
-  stwierdzono 1.800 przestępstw kradzieży dóbr kultury z kościołów i obiektów sakralnych
- "Nowoczesne wychowanie seksualne" Lwa Starowicza, po nagonce wycofano z listy lektur. Pomimo, że oszacowano: 40-50 tys. nielegalnych aborcji
-  powstał Związek Szlachty Polskiej i wydawnictwo "Verbum Nobile"
-  wydano "Katyń: zbrodnia przeciw ludzkości" prof. Natalii Lebiediewej - która jako pierwsza miała  dostęp do całości rosyjskich materiałów archiwalnych
- "Ludzie tacy jak ja nie mają żadnego wpływu na to co robi rząd" - tak sądziło 90 % rodaków
-  w Polsce zarejestrowano ponad 120 partii politycznych, a mimo to 94 % z nas nie należało do  żadnej
-  studiowało 95 tys., wykształceniem wyższym legitymowało się 7 % populacji, i było 2030 profesorów zwyczajnych
-   kupiono 264 tys. nowych samochodów
-  w rękach polaków znajdowało się 718 tys. sztuk broni palnej
-  TP SA podłączyła 721 tys. nowych abonentów telefonicznych
-  odwiedziło nas 65 mln obcokrajowców, w tym 19 mln czysto turystycznie
-  co piąty poborowy był niezdolny do służby ze względów zdrowotnych
-  na A. Kwaśniewskiego głosowało 51.7 %, na L. Wałęsę 48.3 %, prezydentem chciało zostać ok. 30  osób

     Na staż "Głos i Ciało" zakwalifikowano 17 osób, niektóre powtórnie,
     pracowano od 14.30 do 18.30, w dniach 12 - 18 czerwca 1995 r.

Stanisław Dutka, kultowy dzisiaj "belfer Staszek' zgłosił się po raz kolejny. Do poprzednich informacji (8,17.10.12) dodam - jest również liderem i wokalistą rockowego zespołu KAPEL.

Radomir Potok, absolwent LO w Lesznie, jego  również opisałam poprzednio - jako 'poszukiwanego'. Na staż przyszedł ponownie by "przekraczać wyobrażenia o własnych możliwościach". Animację Społeczno-Kulturalną studiował w Zielonej Górze (1997-2000). Dalszych jego losów nadal nie jestem pewna. 

Katarzyna Przyłucka (Pawlak), 21 letnia studentka filologii polskiej i animacji kultury w Warszawie. Entuzjastka 'podróży wgłąb siebie', w kontakcie z teatrami alternatywnymi - w tym z "Teatrem Małego Ucha" z Francji. Współpracuje z Biurem Senatu, prowadzi zajęcia w Inter-Lin współautorskiej Szkole Języka Chińskiego. Napisała podręcznik do nauki języka mandaryńskiego. Studia doktoranckie odbyła w języku chińskim, zna kilka języków, tłumaczy. 

Małgorzata Bogajewska, z Poznania, studentka prawa. "Uruchomienie w głosie emocji ciała i umysłu" - taki miała cel. Już jako 20-latka doskonaliła się na stażach, współpracowała z Teatrem Biuro Podróży. A obecnie? 'wszystko' można przeczytać choćby w Wiki (bo jest uznaną reżyserką). Studiowała prawo, aktorstwo i scenopisarstwo.

Barbara Prądzyńska, poznanianka, 20-letnia studentka filologii polskiej. Brała udział w szkoleniach w Teatrach: Kana, Biuro Podróży, Ósmego Dnia czy Nowy Poznań. Uczestniczyła w festiwalach: Malta, Toruń, Vigerano we Włoszech. Po spotkaniu ze znakomitym wrocławskim dziennikarzem Tadeuszem Burzyńskim (Buski) zafascynował ją Teatr Laboratorium więc postanowiła "skupić się na głosie" choć wcześniej skłaniała się ku plastyce i akrobatyce ruchu. Z Teatrem "Biuro Podróży" związała się właśnie w 1995. Propaguje udział kobiety w sztuce i kulturze - całoroczna inicjatywa Stowarzyszenia No Women No Art. Aktorka, twórca teatralny, pedagog i filolog

Monika Wierzbicka, 19 letnia uczennica, wrocławianka związana z amatorskim ruchem teatralnym. Dokształcała się intensywnie na wielu kursach i w szkole teatralnej. Również jej dalszych losów nie jestem pewna. I nie chodzi tu, raczej, o sławną i kultową Ninę Nu; jest kilka lat starsza.

Krzysztof Papis, "interesuje mnie to po prostu". Student PWST Wrocław, działania z Teatrem KO-KU Kłodzko. Obecnie wykładowca, coach, psychoterapeuta i konsultant  zarządzania.

Monika Pawluczuk, 20 letnia studentka filologii polskiej-animacji literatury z Warszawy. Wcześniejsze staże to; Odin Teatret, lub te oferowane przez białostocką szkołę teatralną. Starała się poznać praktykę, wszystko wskazuje na to, że cel osiągnęła.  Reżyserka, autorka warsztatów rozwojowych, trenerka i pisarka. Z Katarzyną Miller napisała książkę "Być kobietą i nie zwariować". Autorka dokumentu "Modelki' ('07) - o pokazie mody dla niepełnosprawnych. Twórczyni kilkuset godzin programów telewizyjnych i radiowych.

Dorota Szaro, "Shadora". Kierowana 'motywacją ściśle osobistą' 20-letnia studentka z Wrocławia odbywała kolejne staże. Tancerka, choreograf, instruktorka sztuk walki, reżyserka - absolwentka Studium Reżyserii PWST Wrocław. Prezes Shadora Teatro del Oriente. Współpracowała z teatrami K i Te-O-Ka.

Ewa Piotrowska, 20 letnia studentka z Opola. Miała problemy z głosem; przeszkadzały jej w pracy w teatrze amatorskim.

Katarzyna Ślawska (Wlizło), studentka psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, 23 lata. Chciała "wypracować czytelnie wyrażony sposób komunikacji". Zajęła się choreoterapią. Prowadzi, m.in., Centrum Szkoleniowe "Navigator", Dyrektoruje w Klubie Przedszkolaka "Bajankowo". W lipcu, na Slot Art Festival w Lubiążu, prowadziła Warsztaty... z odpoczywania.

Agnieszka Andruszko Niezgoda,33 letnia absolwentka wydziału lalkarskiego PWST Wrocław. Reżyserka i aktorka, postanowiła doskonalić warsztat. To jej drugie nazwisko jest rodowym; wróciła do niego by wyrazić "niezgodę" na bylejakość, obojętność i merkantylne podejście do sztuki. Szefuje w Teatrze Baj Pomorski. 

Dominika (Celestyna) Osiak, 22 letnia studentka filologii angielskiej UMC-S w Lublinie, aktorka. Zgłosiła się z powodu 'blokad głosu'. Była już wówczas, od 3 lat, w Teatrze Projekt (prowadzący A. Mathiasz, aktor Provisiorium). Występowała ze spektaklami ulicznymi w Polsce, Niemczech, Francji i Szwajcarii. Obecnie coach, trener i lektor. 
Zatańczyła spektakl solowy do własnej choreografii. W Krakowie dyrektor Instytutu Językowego Hologram. W 97. stworzyła we Wrocławiu Rozwijalnię,  gdzie prowadzi treningi Głos jest twoją wizytówką - n.t. emisji i higieny głosu w trakcie mówienia. Na zamieszczonych w sieci filmikach stwierdza: sama do tego doszłam.  

John White, (John W. White IV) Amerykanin, przyjechał z Positano. Podróżując po Europie mieszkał we Francji, Włoszech... W Polsce terminował w Gardzienicach i Teatrze Ósmego Dnia. Będąc we Wrocławiu starał się brać udział w każdym możliwym zdarzeniu. Na stażu Głos i Ciało był ponownie, w '06 (17-21.V), o czym pisałam (1.04.12) podając wówczas - błędnie, że był aktorem. Pozostał we Wrocławiu współpracuje m.in. z Dedalusem, jako lektor i native speaker. Z dużym powodzeniem, od lat, bierze udział w rozgrywkach szachowych.

Agnieszka Kruszewska (Hakizimana), 21 letnia studentka polonistyki i animacji kulturalnej Uniwersytetu w Warszawie. Działała w grupach teatralnych, m.in. przy Staromiejskim DK, Man Act Cardiff i teatrze tańca nowoczesnego K. Karenstroma. Staże odbywała także w teatrach; Gardzienice czy Węgajty ponieważ chciała "na stałe zająć się pracą teatralną". Obecnie jest kobietą tak wielu umiejętności, że nie podejmuję się ich wymieniać...

Agnieszka Jackowiak, 20 letnia studentka kulturoznawstwa z Poznania. W Teatrach: Ósmego Dnia, Akademii Ruchu, Kana i Biuro Podróży - już wcześniej próbowała swoich możliwości. Pracowała w II Studio Wrocławskim ('kontynuacja' Teatru Laboratorium), współtworzyła z Teatrem "Pieśń Kozła" (Dytyramb 2000). Więcej informacji można znaleźć na stronie Pracownia Filc, Hobby-Wełna Poznań.

Grażyna Krauze, studentka psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego (20 lat). "Staż jako doświadczenie, planuję pracę choreoterapeuty". 

I to już ostatnia dziś osoba, lecz choć i jej najnowszych losów nie jestem pewna... C.d.n.

2 komentarze:

  1. Dziękuję za miłe wspomnienie, które znalazła jedna z moich uczennic:)
    Ewa Piotrowska studiowała później reżyserię teatru lalek na PWST w Białymstoku. Ciekawostką o niej jest też (chyba mogę to ujawnić), że w czasie gdy była na warsztatach dopiero od 5 lat chodziła (po 7 letniej przerwie spowodowanej chyba wypadkiem - uczyła się wówczas na nowo chodzić - dla niej wiec były to warsztaty nie tylko głosowe.
    Monika Wierzbicka mieszka obecnie w naszej północnej kolonii czyli w Irlandii:))) i... po prostu sobie radzi.

    OdpowiedzUsuń
  2. To dopiero - niespodzianka, p. Doroto! Gdybyż to było więcej podobnych osób, które zechciałyby umilać mi poszukiwania faktów z życia Zygmunta. Mam nadzieję, że to dobry... początek :)

    Cieszę się bardzo, że p. Ewie pomógł udział w stażu. Powtarzam niezmiennie; praca przy pomocy Metody nie tylko głos 'uruchamia', miło widzieć namacalny dowód. Niniejszym, pozdrawiam!

    Równie serdecznie pozdrawiam p. Monikę - w Irlandii. Dumna jestem ze stażystów Zygmunta, tak jakbym sama, co najmniej, 'wykierowała' ich wszystkich na odważnych, przedsiębiorczych ludzi.

    Gratuluję uważnej uczennicy, ukłony.

    OdpowiedzUsuń